Muovikypärä vs. kuitukypärä
Heti alkuun täytyy sanoa, että tämä on yksi lempiaiheistamme. Miksi? Siksi, että kysymys ei oikeastaan enää ole olennainen 2000-luvun kypärissä. Muovi/kuitu –jaottelu ei nimittäin riitä enää laisinkaan erottamaan hyvää kypärää huonosta. Katso vaikka alla olevaa taulukkoa.
Kypäriä valmistetaan tällä hetkellä useista eri materiaaleista, joista suosituimpia ovat erilaiset muovit (lähinnä ABS ja Polykarbonaatti) sekä kuidut kuten lasikuitu ja hiilikuitu ja komposiittikuidut joissa on yhdistelty edellämainittuja materiaaleja.
Taulukko 1 eri valmistajien kypärien saamia S.H.A.R.P arvioita, valmistusmateriaali mainittu.
Kypärä |
Valmistusmateriaali |
Iskunkestävyys |
a |
Komposiittikuitu |
ooooo |
b |
Muovi |
ooooo |
c |
Lasikuitu |
o |
d |
Muovi |
o |
e |
Hiilikuitu / Kevlar |
o |
f |
Hiilikuitu |
ooooo |
Muovi / Kuitu ei siis ole oikea tapa jaotella, ainakaan turvallisuusmielessä.
Kypärän tirvallisuuteen ei ainoastaan vaikuta kuorimateriaali - vaan myös liike-energiaa vastaanottava polystyreeni kerros kuoren alla. Kuoren tehtävä on toi suojata päätä ja kestää iskua, mutta ennekaikkea se jakaa liike-energian mahdollisimman laajalle alueelle ja tasaisesti. Tapaturmassa vaikutusta on myös kypärän painolla, johon nykyajan kypärissä kuorimateriaalin osuus on vain murto-osa. Lisäksi kypärän olisi hyvä kaatumatilanteessa muodostaa mahdollisimman vähän kitkaa ja liukua vapaasti. "Muoveissa" kypärät voidaan jakaa ABS-muoveihin ja polykarbonaatteihin. Näiden materiaalien välillä suurin ero on se, että polykarbonaatissa valimistetussa kypärässä iskunkestolujuus on hieman suurempi. (Polykarbonaatti 900/1000J/m vrt. ABS 550/600J/m). Toisaalta ABS muovi kestää huomattavasti enemmän naarmuja, sillä se on pinatlaan kovempaa. Polykarbonaattikypärästä on kuitenkin teoriassa ain amahdollista saada kevyempi, sillä kuoresta on mahdollista tehdä ohuempi. Materiaaleissa on toki eroa myös siinä, että ABS-muovista valmistettu kypärä saattaa mennä käyttökelvottomaksi nopeammin. Ylipäätäään muovikypärien käyttöikä on aina lyhyempi kuin kuitukypärien. Muovien ominaisuudet muuttuvat ja kannattaakin huomata että muovikypärä tulisi uusia käytöstä riippuen noin 5 vuoden jälkeen. Lisäksi huonoissa muovikypärissä saattaa esiintyä kosmeettisia haittoja UV säteilyn vuoksi jo lyhyen ajan kuluessa. Valkoinen kypärä voikin olla hyvin nopeasti kellertävä.
Kuitukypärä = lasikuitukypärä – Tämä ei pidä paikkaansa.
Käsitys, että nykyaikaiset kypärät olisivat valmistettu yksinomaan lasikuidusta elää sitkeästi. Valtaosa laadukkaista kypäristä valmistetaan komposiittikuitukuorella, joissa tyypillisimmät kuidut lasikuidun lisäksi ovat hiilikuitu ja kevlar.
Osa markkinoiden edullisimmista kuitukypäristä on valmistettu lasikuidusta (kustannustehokasta), mutta pelkän lasikuidun vaihtaminen kuorimateriaaliksi ei tee autuaaksi Suojaus ei aina yllä komposiittien, aina edes muovin tasolle.
Kuitukypärän kuoren valmistaminen on tarkkaa puuhaa, jossa etsitään parasta tasapainoa iskunvaimennuksen ja keveyden välillä. Paras tulos saavutetaan yhdistelemällä tarkoin määritetyssä järjestyksessä yllä mainittuja kuitumateriaaleja kuoren eri osiin.
Kuitukypärä on parempi kuin muovikypärä?
Polykarbonaattimateriaali on iskunkestävyydeltään usein jopa kuitua parempi. Tärkeimmät erot muovikypärän ja kuitukypärän välillä onnettomuustilanteessa johtuvat kuitumateriaalin ominaisuudesta murtua iskun voimasta. Tämä sitoo energiaa tehokkaasti ja ottaa iskun ”pehmeämmin” vastaan. Toisaalta vältytään kimmoisan muovimateriaalin aiheuttamalta takaisinponnahdukselta, joka voi rasittaa esim. niskaa.
Lasikuidusta voidaan valmistaa heikosti iskua vaimentava kypärä (Havainnoitavissa esim. S.H.A.R.P testistä, joka on riippumaton englantilainen ECE-testiä havainnollisempia tuloksia antava testi): http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/rst-fusion samalla kun polykarbonaatista voidaan valmistaa samalla mittapuulla paljon turvallisempi, viiden tähden kypärä https://sharp.dft.gov.uk/helmets/caberg-duke/)
Toinen tärkeä ero on tässä: On totta että kalliimman hintaluokan kypärät ovat useimmin komposiittikuituisia. Pelkästään kuitumateriaali ei kuitenkaan takaa vahvempaa rakennetta kuten ylemmässä kappaleessa mainitut esimerkit paljastavat. Monet kuitukypärät ovat siis turvallisempia, mutta hyvät ”muovikypärät” ovat paljon parempia kuin huonot kuitukypärät. Tässä yhteydessä on syytä muistaa, että oli kuori kuitua tai muovia, suuren työn iskunvaimennuksessa tekee kuoren sisäpuolella oleva polystyreenikerros. Polystyreeni - tai "styroxi" on mahdollista valaa eri tiheyksiin, jolloin sen kokoa ja muotoa voidaan optimoida riippuen sijainnista kuoren alla.
ECE ja muut standardit (DOT SNELL)
Kaikki kypärämme täyttävät lakisääteisen ECE/ONU 22-05 (the European standard) hyväksynnän. On syytä huomata että E-hyväksynnän voi saada joko rimaa hipoen tai raja-arvot räiskyvästi ylittäen. On myös mahdollista tehdä kypärä joka suojaa vain mitatuista iskunvaimennuskohdista, mutta tämä on jo vähintään kyseenalaista. Se mikä erottaa mm. laadukkaat kypärät monista halpavalmistajista on jatkuva oma laaduntarkkailu. Kypärien hyväksynnän saamisen jälkeen laatua pidetään yllä satunnaisilla testeillä ja kypärät tehdään ylittämään standardit – ei saavuttamaan niitä. Kypärien laadun yksi mittari voi olla vaikkapa riippumaton S.H.A.R.P testi. (SHARP on englantilainen riippumaton testijärjestelmä jonka tarkoitus on tuoda valoa ECE-standardoitujen kypäien keskinäisten paremmuuserojen suhteen)
E-merkinnän yhteydessä saattaa olla kirjain P, J tai merkintä P/J. J tarkoittaa että kypärää täyttää avokypärälle asetetun testin vaatimukset, P viittaa umpikypärään. P/J on erim avattavan kypärän kannalta oleellinen merkintä joka kertoo että kypärä täyttää leukaosa ylhäällä avokypärän vaatimukset, mutta leukaosa alhaalla on umpikypärän veroinen.
DOT ja SNELL ovat yhdysvaltalaisia standardeja, jotka mittaavat mainitusti kypärän turvallisuutta annettujen kriteerien puitteissa. Esimerkiksi SNELL eroaa eurooppalaisesta mittausmenetelmästä siinä mielessä merkittävästi, että kypärän täytyy kestää useita voimakkaita iskuja täsmälleen samaan kohtaan kuorta. Tämä tarkoittaa, että SNELL-hyväksytyksi valmistettava kypärä täytyy varustaa paljon jäykemmällä ja kovemmalla kuorella kuin E-standardin mukaan. Kyseisen kriteerin käytännönläheisyydestä voi olla montaa mieltä, mutta lyhyesti sanottuna voidaan valita, joko kova kypärä joka kestää monta iskua samaan kohtaan hyvin, tai kypärä joka vaimentaa yhden iskun samaan kohtaan hieman paremmin. Tästä syystä moni kypärävalmistaja tekee eri kypärän SNELL- markkinoille ja Eurooppaan. Snellin ja ECE:n täyttäminen (yhtä aikaa) ei siis automaattisesti tee kypärästä parempaa.