Parempi ajoasento moottoripyörään

Moottoripyörän ajoasentoa voidaan parantaa useilla tavoilla. Helpoiten tämä onnistuu ohjaustangon asentoa tai itse tankoa vaihtamalla. Toinen tapa on siirtää jalkatappeja jalkatappien siirtosarjoilla (Näitä löytyy merkkikohtaisesta haustamme useisiin pyörämalleihin). Vielä yksi mahdollisuus asennon parantamiseen on satulan vaihtaminen. Valikoimastamme löytyy myös Shadin merkkikohtaisia satuloita useisiin pyörämerkkeihin.

Tässä artikkelissa käydään läpi erittäin tyypillinen ohjaustangon vaihtaminen Clip-On -tyyppisten sarvien/tangon tilalle.

LSL Superbike tankosarjan avulla clip-onien tilalle voidaan vaihtaa normaali ohjaustanko. Näin ajoasennosta saadaan rennompi verrattuna alkuperäiseen. Myöskin rakentelijat haluavat usein vaihtaa pyöräänsä normaalin tai Fatbar-tangon. LSL:n Superbike-sarjat ovat aina suunniteltu erikseen kyseiseen pyörämalliin. Sen ansiosta asennus on helppoa ja voidaan olla varmoja, että pyörän ajokäytös ei muutu vaaralliseksi muutosten jälkeen.

ajoasento moottoripyörä

 

Superbike tankosarjat, jalkatappien siirtosarjat sekä satulat löydät kätevästi pyörämerkin ja mallin perusteella (mikäli saatavilla) täältä.

ajoasento moottoripyörä

1.Asennusta aloittaessa on hyvä irrottaa tankki ensimmäiseksi. Näin suojataan tankkia työskenneltäessä yläkolmion läheisyydessä. Monesti myös vaijereita joudutaan reitittämään uudelleen, joten tankin irrottaminen on välttämätöntä jotta tankin alla olevat vaijerinkiinnikkeet saadaan irrotetuksi. Huom! akku on aina syytä irrottaa pyörästä ennen mahdollisten sähköliittimien availua. Suojaa pyöräsi katteet ja muut osat työskentelyalueelta niin etteivät putoavat osat tai työkalut vahingoita niitä. Tässä kohtaa esimerkiksi vanhat pyyhkeet saavat uuden elämän tallissa vaikka niitä ei enää saunassa vieraille kehtaakaan näyttää.

ajoasento moottoripyörä

2.Mikäli pyörästä joudutaan vaihtamaan yläkolmio, täytyy pyörä tukea niin että pyörän paino ei tule eturenkaalle. Varmista tämän jälkeen että saat kaikki pultit auki poistettavista osista. Ensiksi siis avataan hallintalaitteiden ja kahvapainojen kiinnitykset ja vasta tämän jälkeen clip-onien ja yläkolmion kiinnityspultit. Tässä vaiheessa voidaan irrottaa vasemman puolen kahvakumi. Oikea puoli on kiinni kaasun liukuputkessa ja tässä tapauksessa sitä ei tarvitse ottaa irti. Kahvakumin poistossa helpottaa paineilman puhallus tangon ja kumin väliin. Hallintalaitteita ei kannata eikä monesti voikaan vielä tässä vaiheessa poistaa. Tärkeintä on kuitenkin saada kiinnitykset avatuksi vielä kun yläkolmio ja clip-onit ovat tukevasti paikallaan. Jos sarjassa tuli uusi pidempi jarruletku voidaan vanha jarruletku poistaa tässä vaiheessa. Jarrunesteet syövyttävät maalia joten mahdolliset roiskeet pitää poistaa välittömästi maalipinnoilta.

ajoasento moottoripyörä

3.Seuraavaksi irrotetaan yläkolmio ja clip-onit etuhaarukasta. Kun clip-onit on saatu irti etuhaarukasta, voidaan hallintalaitteet helposti vetää irti. Monesti tässä vaiheessa kannattaa mallata miten hallintalaitteille menevät vaijerit ja johtosarjat kannattaa vetää. Asennusohjeessa suositellut reitit on useasti mainittu, mutta tähän kannattaa silti aina uhrata muutama ajatus. Tärkeintä on että vaijerit ja johtosarjat kulkevat niin että ne sallivat uuden korkeamman tangon liikkeen ääriasentoihin kiristymättä. Tarkista myös ettei uusi reitti kulje niin että keulan kääntäminen voi rusentaa osat esimerkiksi etuhaarukan ja rungon väliin. Monesti tarvittava lisäpituus saadaan siirtämällä johtosarjat kulkemaan etuhaarukan takapuolelta ja reitittämällä vaijerit uudelleen tankin alla. Kun vaijerit ja johtosarjat ovat löytäneet paikkansa, voidaan yläkolmio asentaa paikalleen.

ajoasento moottoripyörä

4.Nyt hallintalaitteet voidaan pujottaa uuteen ohjaustankoon ja tanko voidaan asentaa yläkolmioon. Hallintalaitteet on lukittu alkuperäiseen tankoon nastan avulla. Uuteen tankoon nämä upotukset tai reiät pitää tehdä mittaamalla paikka vanhasta tangosta ja poraamalla se sopivalla terällä.

ajoasento moottoripyörä

5. Tässä vaiheessa kaikki osat kannattaa kiristää niin että ne pysyvät paikallaan, mutta asennon muuttaminen on vielä mahdollista. Tässä vaiheessa mahdollinen uusi jarruletku asennetaan paikalleen jonka jälkeen jarrujärjestelmä täytetään ja ilmataan.

ajoasento moottoripyörä

6. Kaikkien osien ollessa paikallaan voidaan tankki asentaa takaisin ja aloittaa oikean ajoasennon etsintä.

ajoasento moottoripyörä

7.Hyvän ajoasennon löydyttyä on tärkeää kokeilla, että tanko liikkuu ääriasentoihinsa vapaasti ja ettei se ota kiinni katteisiin tai tankkiin. On myös varmistettava että jarru- ja kytkinkahvat jäävät tarpeeksi etäälle katteista silloin kun tanko on ääriasennoissaan. Tämän jälkeen kaikki osat kiristetään valmistajan ilmoittamiin momentteihin.

ajoasento moottoripyörä

8. Lopuksi tehdään vielä lopputarkastus pyörälle. Pyörään laitetaan virrat päälle ja sähkölaitteiden toiminta kokeillaan. Tämän jälkeen pyörä käynnistetään ja testataan ettei ohjaustangon kääntelyllä ole vaikutusta kaasun tai kytkimen toimintaan.