Mikä on CE-hyväksyntä? Mikä on ajovarusteen AA-luokitus?

Älä huku kirjainsoppaan – kerromme sinulle, mitä sinun tarvitsee tietää!

Vuoden 2018 muutosten jälkeen, kaikki suojavarusteet, joita myydään moottoripyöräkäyttöön kuuluvat henkilösuojaimia (PPE = Personal protective equipment) koskevan säätelyn alle. Lyhyesti tämä tarkoittaa, että jos tuote myydään moottoripyöräkäyttöön -tulee sen olla testattu virallisen tahon toimesta soveltuvuudestaan tähän käyttöön. Käytännössä ja selkokielellä tämä tarkoittaa sitä, että 21.huhtikuuta asti EU alueella sai myydä ajovarusteita CE-hyväksyttyinä ja moottoripyöräkäyttöön soveltuvina kunhan niissä oli CE-hyväksytyt suojat. Materiaalien, saumauksien sekä hankauskestävyyden mittareita ei käytetty ja/tai ne eivät olleet vertailukelpoisia. Toki laatutietoiset valmistajat testasivat ja mittasivat varusteiden suorituskykyä, mutta markkinoille päätyi myös mitä kirjavampi joukko muita tuotteita. Markkinoilla on ollut siis tarjolla sekalainen joukko ajovarustetta ja tavallista nahkahosua jota myytiin CE-hyväksyttynä vain lisäämällä siihen CE-hyväksytyt suojat.

21. huhtikuuta 2023 tilanne on muuttunut kuluttajalle selkeäksi. Lain mukaan EU-alueella voi myydä vain tuotteita, jotka on testattu niin materiaalien repäisykeston, lämmöneristävyyden ja monen muun todella tärkeän ominaisuuden osalta. Tämän lisäksi valmistajat voivat jatkossa hakea luokitetun hyväksynnän ajovarusteelle – joka peilaa tuotteen suorituskykyä ja auttaa asiakas hahmottamaan eroja sen turvallisuudessa.


CE-merkinnöistä puhuminen sekä varsinaiset merkinnät tuotteissa lienevät tuttuja valtaosalle motoristeista. CE-merkintä tarkoittaa lyhykäisyydessään tuotteen vastaavan, sille asetettuja vaatimuksia ympäristö-, terveys- ja turvallisuusvaikutuksien suhteen  Euroopan talousalueella (EEA).
Moottoripyöräkäyttöön tarkoitetut ajovarusteet on  niputettu henkilösuojaimiin (PPE), joille on oma säätelynsä. Näihin tuotteisiin liittyvä CE-standardi on EN 17092 ja siitä on tullut EU alueella harmonisoitu standardi, joka on laajalti hyväksytty henkilösuojaimia varten moottoripyöräkäytössä. Henkilösuojaimiksi määritettyjen varusteiden on aina täytynyt vastata PPE Direktiivin 89/686/EEC vaatimuksia – jo 80-luvun lopusta alkaen. Tämä ”vanha” direktiivi määritteli joukon vaatimuksia, joiden mukaan henkilösuojaimet hyväksyttiin. Vaatimukset olivat kuitenkin hieman epämääräisiä ja jättivät aika paljon varaa tulkinnalle. Aikaisempi EN 13595 -standardi luotiin harmonisoimaan suojavarusteiden testaamista moottoripyöräkäytössä. Kaupallisesti sitä ei alkuun kuitenkaan juuri huomioitu, sillä se liittyi vain varusteiden ammattikäyttöön.  Vastaavasti harvat ”vapaa-ajan” varusteet markkinoilla sertifioitiin tuohon standardiin aivan viime vuosiin asti.

Vuosien keskustelun jälkeen päätettiin luoda joukko standardeja, jotka sopisivat paremmin vapaa-ajan käytössä oleviin varusteisiin. Suunnittelussa oli mukana niin varustevalmistajia, testaavia laitoksia kuin muita viiteryhmiä. Tämän tuloksena syntyi  tämä nykyinen EN17092. Tämän standardin tarkoitus oli varmistaa, että asiakas saa moottoripyörävarusteen ostaessaan tieteellisesti testatun ja turvallisen varusteen – vaikka ei tuntisi materiaaleja ja teknologioita etukäteen. Suuri ero vanhaan standardiin on se, että uutta standardia sovelletaan nyt myös vapaa-ajan moottoripyörävarusteisiin. Standardi on myös erilainen ammattikäyttöön suunnitellusta ja huomioi myös erilaiset varusteet erilaisiin käyttötarkoituksiin oli se sitten kadulla tai radalla. Kaupunkikäytössä kun ei yleensä käytetä nahkapukuja vaikka se olisikin turvallisempaa. 

Mitä testataan?

Standardia varten suoritetaan joukko ennaltamääriteltyjä testejä. Tässä esimerkkejä muutamista:

  • Hankauskestävyys:  Tällä pyritään varmistamaan, että varusteen uloin materiaali kestää kaatumisen ja liukumisen. Testi suoritetaan käyttötarkoitukseen tehdyllä AART-koneella ja yli 5mm reikä antaa hylätyn suorituksen.
  • Repäisylujuus: Tässä testataan revenneen materiaalin tarvitsevaa voimaa revetäkseen pidemmälle. Moottoripyöräkäytössä ei haluta takkeja, jotka aukeavat kuin sipsipussi.
  • Saumojen kestävyys testataan rakenteellisesti kriittisillä saumoilla -kuten sillä, joka kiinnittää hihan takkiin. Tässä määritetään voima, joka vaaditaan sauman repeämiseksi.
  • Mittapysyvyys: Tässä testissä vaate pestään 5 kertaa ja varmistetaan, ettei vaate kutistu, jolloin suojat ajautuisivat väärille paikoille. 5% kutistuminen on suurin sallittu määrä.
  • Materiaalit testataan myös kemikaalien osalta, jotta ne olisivat harmittomia eivätkä aiheuttaisi ihoreaktioita tai olisi haitaksi ympäristölle.

Ei vain vaatteille

Vaatteiden lisäksi saappaille (EN 13634:2017), käsineille (EN 13594:2015), kyynär,- polvi-, lonkka-, ja hartiasuojille(EN 1621-1:2012) selkäsuojille (EN 1621-2:2014),rintasuojille (EN 1621-3:2018. EN 1621-4:2013 EN 14021:2013) on omat standardinsa ja vastaavat testinsä.

 

Moottoripyörävarusteiden ABC (-sertifiointiluokat)

Vaatetuksen osalta on nyt tarjolla useita selkeitä luokkia – AAA, AA ja A. A-merkinnällä varustettu ajotakki ja housu kelpaa sellaisenaan moottoripyöräkäyttöön ja kertoo sen suorituskyvystä. AAA- luokan tuotteilla on korkein suoja iskuja ja hankausta vastaan ja A-luokassa heikoin. A luokkien lisäksi on olemassa vielä erityiset B ja C merkinnät, jotka annetaan tuotteille jota ei voi käyttää yksinään suojavarusteena moottoriypöräillessä. Tällaisia on mm. suojapaidat, jotka on tarkoitettu repäisykestävän materiaalin alle puettavaksi, eivätkä ne itsessään kestä kaatumistilannetta.

Alla erittely luokista lyhyesti:

Luokka AAA / AA / A sisältävät tuotteet, jotka suojaavat sekä iskuilta, että hankaukselta.

Luokka B sisältää tuotteet, jotka suojaavat vain hankaukselta (Esimerkiksi takit suojatakkien päälle).

Luokka C sisältää tuotteen, jossa on vain yksi tai useampi  suoja iskuille  ja tarjoaa iskunsuojaa vain niille alueille (Esimerkiksi suojatakit).

AAA-luokka (EN 17092-2:2020)
Korkein suoja iskuja ja hankausta vastaan, käyttäen materiaaleja ja rakenteita, jotka ylittävät korkeammat vaatimukset kuin AA- ja A- luokalle. Tällaisilla varusteilla voi olla toki muita puutteita esimerkiksi käyttömukavuuden tai lämpimyyden suhteen tietyssä käytössä. Tyypillinen tuote tähän ryhmään olisi vaikkapa yksiosainen nahkapuku.

AA luokka (EN 17092-3:2020) ylittää A-luokan vaatimukset iskunkestävuyyden ja hankauskestävyyden suhteen. Nämä varusteet yleensä soveltuvat monenlaiseen ajoon ja yleensä niistä on helpompi tehdä esim. mukavampia yllä, kuin aivan tiukimmat standardit täyttävistä AAA-luokan varusteista.

A-luokan varusteet (EN 17092-4:2020) täyttävät vähimmäisvaatimukset suojauksen suhteen sekä iskunkestävyyden, että hankauskestävyyden osalta. Tämän luokan tarjoamissa puitteissa on kuitenkin helppo tehdä kevyitä ja joustavia varusteita esimerkiksi kaupunkikäyttöön – kuten ajofarkut ja -hupparit, kuitenkin niin, että ne suojaavat onnettomuustilanteessa.

Mistä tiedän onko vaate CE-sertifioitu?

Löydät merkinnät niin vaatteen lapuista, kuin sen mukana toimitettavasta vihkosesta. Täältä ilmenee myös suojausluokka. Huomioi, että  vanhatkin varusteet ovat CE-sertifioituja sen aikaisella standardilla, joten tarkista, että vaatteesta löytyy nimenomaan tämä uusi merkintä.

Varusteesta tulee aina siis löytyä merkintä EN 17092 ja kuvan mukainen logo alla:  

Onko minun pakko käyttää CE-sertifioitua takkia ajaessani?


Suomessa ainoa lakisääteinen varuste moottoripyöräkäytössä on moottoripyöräkypärä. Joissain maissa kuitenkin vaaditaan jo muitakin sertifioituja varusteita, mutta ainakaan nykyisellään tilanne ei ole täällä sama. Sertifiointi kuitenkin tarkoittaa, että kaikki moottoripyöräkäyttöön myytävät ajovarusteet tulisi olla standardin mukaisia, jolloin voit olla varma, että maksaessasi moottoripyörätakista -saat moottoripyörätakin. Huomioi kuitenkin, että jos kauppiailla on ennen vuotta 2018 valmistettuja varusteita, näissä on vielä vanhat merkinnät – näitä voi myydä lain puitteissa vain ”housuna” ei ajohousuna. Ei ole siis sama ostaako nahkahousun vain nahkamyymälästä ja lisää siihen suojat vai ostaako ajohosuut jotka ovat nahkaa. Laadukkaassa nahkahousussa esimerksiksi on turvasaumat, sillä nahan heikoin kohta tyypillisesti on nimenomaan saumaompeleet.

Me Stormilla haluamme tarjota kunnon varusteita kohtuulliseen hintaan ja siihen sisältyy, että varusteet ovat asianmukaisen standardin mukaisia.

Myyjämme auttavat mielellään myös varusteen valinnassa ja kertovat lisää aiheesta, jos haluat siihen perehtyä.

Huomasithan myös, että voit suodattaa tuotteita verkkokauppamme kategorioissa myös tämän suojaavusluokan mukaan?