Laukkujen ostajan opas
Moottoripyörien laukkuja on markkinoilla muutaman kymmenen euron arvoisista laukuista useamman sadan euron arvoisiin laukkuihin saakka. Tätä hintahaitaria voi soveltaa niin tankkilaukkuihin kuin esimerkiksi sivu- ja takalaukkuihinkin.
Tiesitkö, että jo pelkästään kahdessa näennäisesti samankaltaisessa muovisessa takalaukussa saattaa olla useita eroja? Hinta saattaa olla toisessa parhaimmillaan alle sata euroa ja toisessa jopa useita satoja euroja, mutta ulkonäöllisesti ja tilavuutensa kannalta laukut saattavat näyttää hyvinkin samalta. Tämä ulkonäön logiikka pätee moneen laukkuun ja kuten kypärääkin ostaessa, pelkkä ulkonäkö ei ole laadun tae.
Laatuerot erilaisissa laukuissa ja kiinnitysmekanismeissa saattavat olla valtavia; edullisemmat laukut on yleensä valmistettu hauraammasta ja/tai halkeamisherkemmästä kovemmasta muovista, varustettu heikommilla tiivisteillä ja lukoilla, kevyemmillä kiinnityksillä sekä epämääräisillä takuuajoilla ja heikolla varaosasaatavuudella.
Arvokkaammat laukut tuovat mukanaan yleensä myös arvokkaita etuja pitkällä tähtäimellä; tyypillistä arvokkaammalle laukulle on laadukkaammat ja paremmin UV-suojatut materiaalit, tarkemmin suunnitellut rakenteet, tiivisteet ja lukitusjärjestelmät, pidemmät takuuajat sekä parempi varaosasaatavuus. Useimmissa laadukkaimmissa muovilaukuissa, kuten Hepco & Beckerin ja Givin muovilaukuissa, käytetäänkin päämateriaalina lämmön- ja iskunkestävää polypropeenia, josta valmistetaan myös mm. autojen puskureita.
Pehmeät laukut
Kovien taka- ja sivulaukkujen vastineena ovat luonnollisesti pehmeämmät taka- ja sivulaukut. Esimerkiksi valtaosa Hepco & Beckerin C-BOW -telineiden laukuista ja Enduristanin sivulaukuista sekä takalaukuista ovat pehmeitä rakenteeltaan. Pehmeä rakenne ei kuitenkaan tarkoita heikompaa kestävyyttä, sillä tyypillisesti laukut ovat rakenteeltaan joko vahvaa polyesterikangasta tai nylonkangasta. Molempien kankaiden ominaisuuksiin kuuluu erinomainen vedenkestävyys ja kulumisenkesto. Pehmeät taka- ja sivulaukut kiinnitetään tyypillisesti joko mallikohtaisella sovitteella, laukun mukana tulevien hihnojen avulla tai vaihtoehtoisesti yleismallisten sidontaliinojen avulla kuten Hepco & Becker sidontaliinat ja Enduristan ROKstraps-liinat.
Myös täysin vedenpitäviksi luokitelluilla laukuilla on eroa, sillä nylon (joka on tyypillinen päämateriaali erityisesti vedenpitävissä laukuissa) voi olla yksi-, kaksi- tai jopa kolmikerroksista rakenteeltaan.
Esimerkiksi Givin Canyon-sarjan laukuissa käytetään kaksikerroksista 840D nylonia ja astetta arvokkaammissa Enduristanin laukuissa käytetään kolmikerroksista 1000D nylonia. Kerrosten määrä vaikuttaa laukun kulumiskestävyyteen merkittävästi, mutta näkyy useimmiten myös korkeampana hintana.
Sivulaukkujen ja takalaukkujen lisäksi eräs suosituimmista tilaratkaisuista on tankkilaukku. Tankkilaukkuja on saatavilla täysin yleismallisina kuten Enduristanin vedenpitävät tankkilaukut tai esimerkiksi monen suosima pieni Givin EA138 tankkilaukku. Vahvin kiinnitys tankkilaukulle saadaan joko mallikohtaisella tankkisovitteella joita löytyy Giviltä ja Hepco & Beckeriltä tai vaihtoehtoisesti hihnoilla sekä soljilla, kuten Enduristanin tankkilaukkujen tapauksessa. Tankkilaukku on kätevä vaihtoehto, kun haluat pitää kaikki olennaisimmat tavarat helposti saatavilla sekä mukanasi myös silloin kun et ole pyörän päällä. Tankkilaukkujen lisäksi markkinoilta löytyy myös muita pienempikokoisia ratkaisuja, kuten Enduristanin lokasuojalaukut ja ohjaustankolaukut joiden avulla pidät helposti tärkeimmät tavarat nopeasti saatavilla.
Kenties arvokkain kovien laukkujen kokonaisuus saadaan aikaan alumiinilaukuilla. Alumiinilaukut ovat tyypillisesti rakenteeltaan 1,0 – 1,5mm paksuista alumiinia eri värityksillä. Esimerkiksi Hepco & Beckerin Xceed -sarjan laukut ja Xplorer -sarjan laukut ovat anodisoitua 1,5mm paksua alumiinia. Kuten edellä mainituista kahdesta laukkusarjastakin, tyypillisesti alumiinilaukuista löytyy erilaisia iskunkestäviä muovivahvikkeita. Kuitenkin esimerkiksi Hepco & Beckerin Alu Standard -sarjan laukut ovat poikkeus tähän sääntöön, sillä tämän sarjan laukuissa on käytetty ainoastaan alumiinia ja terästä valmistusmateriaaleina.
Pehmeämpien laukkujen saralla voidaan yleistää, että laadukkaat nahkalaukut ovat arvokkaimmasta päästä. Nahkalaukut sopivat monenlaiseen pyörään ja tänä päivänä useampia nahkasivulaukkujakin saakin nykyaikaisella Hepco & Beckerin C-BOW -kiinnityksellä varustettuna. Nahkaiset takalaukut ovat tyypillisesti joko yleisluonteisella hihnakiinnityksellä tai valmistajien mallikohtaisilla sovitteilla varustettuja. Laadukkaan nahkalaukun tunnistat mm. tikkausten laadusta, nahan paksuudesta ja joustavuudesta sekä asiantuntevasta käsityöstä. Esimerkiksi kaikki Hepco & Beckerin nahkalaukut valmistetaan Saksassa käsityönä.
Laukkuja voi hieman laukkumallista riippuen myös varustaa erilaisilla lisävarusteilla, jotta ne vastaisivat vielä paremmin kuljettajakohtaiseen tarpeeseen. Hepco & Beckeriltä, Giviltä ja Enduristanilta löytyy esimerkiksi sisälaukkuja ja kantohihnoja lisävarusteina moneen laukkuun. Erikoisempien lisävarusteiden osalta voidaan mainita esimerkiksi Enduristanin pulloteline ja tölkkiteline sekä Hepco & Beckerin 2 litran polttoainekanisteri kiinnikesarjalla. Lisävarusteiden luettelo on pitkälti kiinni laukun mallista ja näissäkin tapauksissa on tyypillistä että laadukkaampaan laukkuun on saatavilla enemmän lisävarusteita.
Lyhyestä virsi kaunis; arvokkaampi laukku saattaa kestää vuosia (tai jopa vuosikymmeniä) kun edullisempi laukku saattaa vaatia vaihtoa jo yhden tai kahden kesän jäljiltä. Vuosittain vastaanotamme tiedusteluita liittyen mm. ennen 2000-lukua valmistettuihin Hepco & Beckerin laukkuihin liittyen, kun esimerkiksi lukkopesät ovat kaivanneet vaihtoa. Monesti myös näihin on mahdollista vielä vaihtaa lukkopesät, jopa vuosikymmenien jälkeen.
Stormilla pyrimme aina löytämään jokaisen asiakkaan tarpeeseen sopivan laukkuratkaisun, oli kyseessä sitten aloittelevan motoristin yksittäisen laukun vaativa tilantarve tai kokeneemman kuljettajan koko pyörän varustelu pidempää reissua varten.