For size guides in english click here

Pieni osto-opas ajovarusteille

Mikäli olet ostamassa ensimmäistä ajovarustesettiäsi, saattaa mieleesi tupsahtaa useampikin kysymys. Minkälaisen kypärän tarvitsen? Mitä hankin kypärän lisäksi – Ostanko takin ja housut vai kenties yksi- tai kaksiosaisen ajoasun? Entäpä käsineet, kengät ja muut suojat?

Moottoripyörävarusteelta vaaditaan enemmän kuin vapaa-ajan vaatteelta. Vaihtoehtoja on kuitenkin valtavasti – valitettavan kehnoista maailman parhaimpiin. Kokosimme pienen oppaan ajovarustehankintoja harkitsevalle alle.


Kypärä
Kypärät voidaan jakaa avokypäriin, umpikypäriin ja avattaviin- tai monitoimikypäriin. Avokypärä tarjoaa keveän ja viileän vaihtoehdon, umpikypärän ollessa vastaavasti turvallisin. Avattava kypärä tarjoaa yhdistelmän näitä kahta, mutta tuo mukanaan hieman lisää painoa.

Kypärien materiaali on tärkeä valintakriteeri, mutta silmämääräisesti vaikea arvioida: Sekä muovisissa, että kuitukypärissä on tarjolla hyviä ja huonoja vaihtoehtoja. Paremmat muovikypärät voittavat huonot kuitukypärät vertailuissa selvästi. Hyvät kuitukypärät taas ovat muovisia pitkäikäisempiä, kevyempiä sekä usein turvallisempia.

Materiaalia on ulkoisesti vaikea arvioida, mutta hinta toimii hyvänä indikaattorina. Aivan halvimmat kypärät on usein valmistettu ABS-muovista, jonka ominaisuudet ovat monilta osin heikommat kuin esim. yleisesti käytetyssä polykarbonaatissa. Vastaavasti kuiduissa komposiittivalmisteinen kypärä on monesti tavallista lasikuitukypärää vahvempi vaihtoehto. Kuitukypärän valmistaminen vaatii enemmän käsityövaiheita kuin muovisen, joten niiden hinnat ovat pääsääntöisesti korkeampia.

Kypärässä on erittäin tärkeää hyvä istuvuus. Jos et ole varma miten kypärän tulisi istua, myyjämme auttavat mielellään löytävän sopivan vaihtoehdon. Kypärien muotit eroavat hieman toisistaan, joten yhden merkin M-koko ei välttämättä ole yhtä istuva päähän kuin toisen merkin L-koko. Sovittaminen on siis erittäin tärkeää, teitpä ostoksen sitten myymälässä tai verkkokaupassa (tarjoamme verkkokaupassa (14 päivän palautusoikeuden).
Tarkemmat neuvot kypärän istuvuuteen ja materiaaleihin löydät kypärien osto-oppaastamme tästä linkistä.


Vaatetus

Mieti ensiksi pääasiallinen käyttötarkoituksesi varusteille: Ajatko pitkiä matkoja? Ajatko lähinnä työmatka-ajoa tai kaupunkiajoa? Halajaako mielesi radalle jossa toivot ajopuvultasi äärimmäistä suojaa eikä esimerkiksi vedenpitävyys ole olennainen kriteeri?
Niin tai näin, moottoripyöräkäyttöön valmisetut ajovarusteet tehdään vapaa-ajan vaatteita vahvemmiksi niin rakenteellisesti saumojen, kuin materiaailvalintojen osalta. Moottoripyöräkäyttöön valmistettujen ajovarusteiden täytyy olla tätä nykyä myös standardoituja. Voit lukea lisää ajovarustestandardeista täältä.


Ajotakit ja ajohousut

Yleisimmät kuorimateriaalit takeissa ja housuissa ovat Polyamideja ja Nyloneja (kuten esim. Cordura) tai Polyesterejä, joiden vahvuus on ilmoitettu numerolla kuten 300, 500 tai vaikka 700. Useimmat valmistajat antavat kehittämilleen ja käyttämilleen kankaille oman tuotenimen ja niiden vertailu keskenään on kuluttajalle melko vaikeaa. Hyvin tavallista on myös käyttää takin kuoressa useita eri materiaaleja. Hyvä indikaattori vaatteen suojaavuudesta on kuitenkin sen sertifiointiluokka (A, AA tai AAA) joka ilmoitetaan aina varusteen yhteydessä ja kertoo niin sen hankaus- ja repäisylujuudesta, kuin muistakin suojausominaisuuksista.. 

Vaatteen leikkauksen ja materiaalien ohella tekstiilisten ajovarusteiden suurimmat funktionaaliset erot liittyvät usein vaatteiden vedenpitävään kalvoon ja/tai hengittävyyteen. Osa vaatteista on suunniteltu lämpimille keleille ja toimitetaan kokonaan ilman kalvoa ja materiaaliksi on voitu valita vaikkapa tuulta läpäisevä Mesh-kangas.  Osa taas on suunniteltu vaihteleville keleille tai urheilulliseen ajoon, jolloin vaatteessa voi olla irrotettava vedenpitävä kalvo. Näin takki on miellyttävä niin kesähelteellä, sorateillä urheillessa kuin syksyn sateissa.

Lisäksi on tietenkin kiinteällä vedenpitävällä kalvolla varustettuja takkeja, joissa suuria eroja käytettävyyteen ja suorituskykyyn tuo se, onko kalvo takin pintamateriaalissa laminoituna vai kenties perinteisenä "drop-linerinä" pintamateriaalien alla. Laminoiduilla takeilla on aina lähtökohtaisesti huomattavasti paremmin toimivat tuuletusaukot, joissa ilma pääsee suoraan iholle, eikä väliin jää hiostavaa kalvoa. Pääsääntöisesti kalvolliset vaatteet eivät hengitä hyvin ja aivan halvimmat huonoiten. 
Kalvon vedenpitävyys riippuu monesta seikasta ja se saatetaan ilmaista esim. vesipilariarvolla. On kuitenkin syytä huomata, että siinä missä ulkoilutakin 5000mm vesipilariarvo voi suojata kevyeltä sateelta kävellessä, se ei välttämättä sitä tee 100km/h vauhdissa, jossa ajoviima painaa vettä takkia vasten.

Vesipilariarvo Suoja kosteudelta Käyttöalue
< 5,000 mm Ei suojaa sateelta tai heikko suoja sateelta Kevyt sade, ei kovaa vedenpainetta
5,000-8,000 mm Sateenpitävä kevyen paineen alla Kevyt sade, taajamanopeuksissa lyhyillä matkoilla
8,000-15,000 mm Sateen / Vedenkestävä poislukien kovan paineen alla  Kohtalainen sade, lyhyehköt matkat tavallisella sadekelillä
16,000-20,000 mm Sateen / Vedenkestävä kovan paineen alla Raskas sade, kohtalaiset matkat kovissakin nopeuksissa
20,000 mm+ Sateen / Vedenpitävä erittäin kovan paineen alla Raskas sade, pitkillä matkoilla, kovissakin nopeuksissa

 Ajohupparit ja -farkut

Perinteisten ajotakkien ja -housujen rinnalle on saapunut myös vapaa-ajan vaatteista ja muodista ammentavia ajopaitoja, -huppareita, -farkkuja ja jopa -leggingsejä. Näiden osalta on tärkeä huomioida, että moottoripyöräkäyttöön suunniteltu vaate täyttää CE-hyväksynnän ja se on testattu hankauskestävyyden, repäisylujuuden ja monen muun käyttöön vaikuttavan seikan osalta. Suojaavuuden osalta  ajofarkkuja ei voi edes verrata normaaliin nykypäivän tekokuituiseen elastaanisekoitteiseen farkkuun.

Markkinoilta löytyy useita ajofarkkuja, jotka saavuttavat repäisy- ja hankauslujuudessa saman AAA-luokiteuksen, kuin ratapuvun nahka! 

 Hyvä indikaattori vaatteen suojaavuudesta on sen sertifiointiluokka (A, AA tai AAA) joka ilmoitetaan aina varusteen yhteydessä. Voit lukea lisää standardeista täältä tai materiaaleista täältä.




Nahkatakit ja -housut tarjoavat luonnostaan erittäin kestävän varusteen jo materiaalinsa puolesta. Nahka on pääsääntöisesti verrattain viileä ja mukava ajossa ja mukautuu jonkin verran käyttäjänsä raameihin. Nahkaisen ajovarusteen täytyy olla riittävän paksua moottoripyöräkäyttöön ja saumojen osalta tuplatikattu turvallisuutta ajatellen. Moottoripyöräkäyttöön tehdyissä nahkatakeissa yhdistellään usein tekstiilimateriaaleja parantamaan käyttömukavuutta ja lämmönhallintaa. Laadukkaammat nahat on myös läpivärjätty pintavärjäyksen sijaan, jolloin ne pitävät värinsä hyvin myös kastuttuaan.

Varusteen materiaalin lisäksi oleellinen turvallisuuteen vaikuttava seikka on sen istuvuus. Ajovarusteen täytyy istua tiukasti ylle, jolloin suojat pysyvät oikeilla paikoillaan myös onnettomuustilanteessa. Huonosti istuva ajovaruste on lisäksi usein epämukava käytössä, jos löysät hihat tai selkäosa pääsevät lepattamaan ajoviimassa.

Selkäsuojat ja muut suojavarusteet Tyypillisesti ajotakin mukana toimitetaan hartia- ja kyynärsuojat. Selkäsuojalle on lähes aina tasku, mutta harvoin se tulee takin mukana. Syy tähän on se, että osa ajajista suosii erikseen (lue henkseleillä) puettavaa selkäsuojaa joka ulottuu häntäluun päälle asti. Osa taas käyttää takkiin lisättävää lyhyempää selkäsuojaa, joka kulkee kätevästi takin mukana. Myös suojissa on eroja. Suojien iskunkestävyyttä ilmaisee niiden yhteydessä ilmoitettava Level 1 tai Level 2 merkintä. Selkäsuoja on kypärän jälkeen motoristin tärkein turvavaruste ja olisi syytä löytyä jokaisen motoristin kaapista.

Viime vuosina markkinoille on saapunut myös valikoima Airbag-järjestelmiä täydentämään motoristin suojausta. Näitä löytyy niin kisakäyttöön kuin offroad- ja kaupunkiajoon sopivia. Voit tutustua malleihin täältä.

Kengät ja hanskat
Äkkiseltään ei tule ajatelleeksi, kuinka kriittinen rooli ajosaappaalla on suojauksen kannalta. Jalkaterässä on 26 luuta ja 33 niveltä, jotka tulisi pitää suojassa jos pyörä kellahtaa kyljelleen ja jalka jää alle. Perinteinen ”bensalenkkari” ei juuri sukkaa kummemmin suojaa, mutta valtaosa asianmukaisista ajokengistä ja -saappaista on vahvistettu vähintään lämpömuotoillulla kärki-, kanta- ja nilkkavahvikkeilla. Näiden lisäksi kengissä ja käsineissäkin on samat tarpeet kuin takeissakin kuivana ja lämpimänä pysymisen osalta. Kengissä ja käsineissä käytetään samoja vedenpitäviä kalvoja kuin muissakin vaatteissa. Huomiona on syytä sanoa, että kalvomateriaalit eivät yleensä jousta, joten liian pienen kengän tai käsineen hankkiminen sillä verukkeella, että se venyisi käytössä ei kannata, sillä kalvo repeää saumasta venymisen sijaan helpommin.

Yleistä: Huomaa että niin käsineet kuin ajotakit ja -housutkin on leikattu ajoasentoon, jossa niitä suurimman aikaa pidetään. Vaate on syytä aina sovittaa ja varmistaa, että se istuu jämäkästi, mutta mukavasti päällä ja sallii tarpeelliset liikeradat. Myyjämme auttavat koon määrittämisessä mielellään. Jos mieluummin tilaat tuotteen kotiin sovitusta varten, huomioi 14vrk maksuton palautusaikamme ja hyödynnä valmistajakohtaiset mittataulukkomme. (Valmistajakohtaisia eroja mitoituksissa on runsaasti)

 

 

Miten vaatteen pitää istua päälle, miten määritän oikean koon?

Linkit tuotteiden mittataulukoihin löydät sivun alareunasta tai kyseisen tuotteen sivulta. Lisäksi haluamme antaa muutaman vinkin oikean koon varmistamiseen kun tuote on käsissäsi.

Oikean koon ja mallin valintaa vaikuttaa myös aina ajoasento ja pyörä. Katteettomalla sporttisella pyörällä on huomattavasti tärkeämpää että takki istuu napakasti rinnasta (seistessä se saa jopa hieman kiristää) - näin ajossa rintaan ei synny ylimääriästä "säkkiä". Lisäksi housujamme on useasta mallista saatavilla jopa kolmella eri lahkeen pituudella, näin voidaan varmistaa että housut istuvat oikein ja suojat ovat siellä missä pitää. HUomattavaa housuja sovitellessa on kuitenkin se, että seistessä ja ilman kenkiä sovitellessa lahje saisi olla mieluusti hieman ylipitkä kun vajaa. Pyörän päälle hypätessä housu nousee usein haaroista korkeammalle sekä polvenkoukistuessa suoja istuu oikealle kohdalle ja lahje nousee. 
Tässä vielä lyhyt opas oikean koon varmistamiseen kun tuote on käsissäsi.

Miten voin olla varma että valitsemani tuote on juuri sopiva?

Verkkokaupasta tilatuilla tuotteillamme on 14 päivän maksuton palautusoikeus. Voit siis huoletta tilata tuotteen parhaan arviosi mukaan ja palauttaa / vaihtaa mikäli koko meni vikaan. Alla olevista linkeistä (tai tuotteen sivulta) löydät valmistajakohtaisen kokotaulukon, jonka perusteella voit tilata mahdollisimman sopivan vaihtoehdon. Myymälässä luonnollisesti myyjämme auttavat oikean koon valinnassa.

Kun olet valinnut sinua kiinnostavat takki- tai housumallit, ota käteen mittanauha (tai tulosta tästä) ja etsi näistä kokotaulukoista sinulle sopivat koot (huom. koot vaihtelevat hieman merkeittäin).

 

 

Yleiset mittausohjeet:

Pituus: mittaa pituutesi ilman kenkiä seisten esim. seinää vasten.

Rinnanympärys: mittaa rinnanympärys kainaloiden alta, rinnan leveimmältä kohdalta

Vyötärönympärys: mittaa vyötärönympärys vyötärön kohdalta.

Lantionympärys: mittaa lantionympärys housujen päältä lantion leveimmältä kohdalta

Lahkeen sisäpituus: mittaa pituus jalan sisäsivulta jalkapohjasta haarakiilaan.

Lahkeen ulkopituus: mittaa jalan ulkosivulta vyötäröstä (ei siis lantiosta) jalkapohjaan.

 

Tarkempaa tietoa: