Artikkeli:

Minkälaisen moottoripyörän saa kahdella tuhannella eurolla?


Kirjoitettu 17.2.2016


Moottoripyöräalalla on tapahtunut viime vuosina paljon. Yksi asia, joka on mennyt monelta alaa seuraamattomalta ohi on se, että käytettyjen moottoripyörien hinnat ovat tulleet ryminällä alas.
Vaikka pohjoisesta sijainnistamme onkin paljon haittaa harrastukselle – lähinnä kauden pituuteen liittyen – seuraa siitä myös yksi kiistaton etu: Moottoripyörien ajokilometrit pysyvät maltillisina ja pyörät seisovat lämpimässä tallissa puolet vuodesta. Tämä taas johtaa siihen, että meillä on liikenteessä erittäin vähän ajettuja, erittäin hyväkuntoisia ja -kiitos Suomalaisen moottoripyöräkulttuurin, erittäin hyvin huollettuja kulkupelejä.

Halusimme tästä syystä koota listaa moottoripyöräilystä haaveilevalle tai takaisin harrastuksen pariin palaavalle ja puida hieman mitä mikäkin nykyään maksaa. Jutun tarkoitus ei ole ohjata tietyn merkin pariin, sillä tilanne on kutakuinkin sama kaikkien pyörämerkkien suhteen.


Kyselimme siis omalta henkilökunnaltamme sekä ystäviltämme alalla: Minkä prätkän ostaisit 2000-3000€ budjetilla?
Tässä muutama poiminta vastauksista ja otteita perusteluista:



HONDA CBR

Honda CBR 600 F


”CBR 600 F on hyvä, sporttinen ja luotettava pyörä, joita on markkinoilla runsaasti, joten löytöjä on mahdollista tehdä. Kilometrejä on mittarissa monesti paljon, mutta niitä ei tarvitse säikähtaa, kunhan pyörästä on pidetty edes jonkinlaista huolta. toinen hyvä vaihtoehto on ekan mallin (Yamaha) R6, jonka voi myös saada parin tonnin budjetilla.”

Esimerkkejä käytetyistä (nettimoto.com 17.2.2016)


Vuosimalli

Mittarilukema

Hintapyyntö

CBR 600F 2000

38 000km

1999€

CBR 600F 1999

23 000km

2000€

CBR 600F 2006

54 600 km

2995€


 

Honda XRV (Africa Twin) ja Yamahan Super Tenere


”Jos kaipaa dakar-lookia, kannattaa katseet suunnata Yamahan Super Tenereen ja Honda Africa Twiniin. Molemmat tarjoavat paljon pyörää vähällä rahalla, ja vaikka niillä on monesti ollut kova elämä, on ne rakennettu kestämään. Ulkoisesti ne saattavat olla melko rupisen näköisiä, mutta sitä ei kannata säikähtää, kunhan tekniikasta on pidetty hyvää huolta.”

Esimerkkejä käytetyistä (nettimoto.com 17.2.2016)


Pyörä

Mittarilukema

Hintapyyntö

Africa Twin 1995

82 000km

2700€

Super Tenere 1991

75 000

2000€

Super Tenere 1994

63 000 km

2400€


 

DUCATI SS

Ducati Supersport / Sport

”Ducatin Sport ja Supersport mallit ovat lähes samanlaiset. Edullisemmassa Sport mallissa on vain yksi levyjarru Supersportin kahteen verrattuna. Pieniä eroja on myös katteessa ja keulassa.  Kummatkin mallit tarjoavat kevyen ja ketterän sport pyörän, jossa on V-koneen ansiosta hyvin vääntöä ja pienellä rahalla pääsee nauttimaan urheilullisesta ajosta. Jonkun mielestä tehot saattavat kuulostaa vaatimattomilta, mutta vääntävä kone liikuttaa pyörää yllättävän rivakasti.”

Esimerkkejä käytetyistä (nettimoto.com 17.2.2016)


Vuosimalli

Mittarilukema

Hintapyyntö

Sport 2001

53 000km

2400€

Sport 2003

27 000km

2400€

Supersport 2001

48 000 km

2950€


 

DUCATI SS

Yamahan R1

”1000-kuutioinen kone kestää kulutusta hienosti ja pyörä on kaikin puolin pätevä.  Nopeampaa mopoa saa tuohon hintaan etsiä. Noilla myös ajetaan aika paljon, omassa mittarissa 90tkm ja hyvin pelittää. Varaosiakin löytyy hyvin.”

Esimerkkejä käytetyistä (nettimoto.com 17.2.2016)


Vuosimalli

Mittarilukema

Hintapyyntö

R1 2002

50 000km

2700€

R1 2000

40 000km

3000€

R1 1999

65 000 km

2500€


 

DUCATI SS

KTM LC4


”Erittäin hauska vehje ajella ja osia on saatavilla mainiosti. Luokassaan kohtuu luotettavana pidetty peli kuitenkin vaatii hieman tyypillistä lyhyemmät huoltovälit”

Esimerkkejä käytetyistä (nettimoto.com 17.2.2016)


Vuosimalli

Mittarilukema

Hintapyyntö

640 LC4 Supermoto 2000

15 000km

2700€

640 LC4 Enduro 1999

40 000km

2800€

640 LC4 Supermoto 2002

32 000 km

2900€


 

DUCATI SS

Suzuki TL1000S ja Honda VTR 1000F


”Nämä tuhatkuutioiset japanilaiset V-twinit ovat myös kestävän pyörän maineessa. Kummassakin tuulelta suojaa varttikate ja tehoja löytyy sadan hevosvoiman paremmalle puolen. V-koneen vääntö ja papatus saa hymyn herkästi korviin ja tehoa löytyy vielä ripeisiin ohituksiin myös moottoritievauhdeissa.”

Esimerkkejä käytetyistä (nettimoto.com 17.2.2016)


Vuosimalli

Mittarilukema

Hintapyyntö

TL1000S 1997

46 000km

1950€

VTR 1000F 1998

53 000km

2200€

VTR 1000F 2004

64 000 km

2990€


 

BMR R, Honda CX, Yamaha SR

”Mikäli retropyörän omistaminen tai Cafe Racerin rakentaminen kiinnostaa, kannattaa tutkia ainakin myös BMW:n R-mallit, Hondan CX ja Yamahan SR. Kaikista on ollut tarjolla hienoja yksilöitä ikään nähden kohtuullisilla kilometreillä parin kolmen tonnin pintaan.”


 

Kaikki yllämainitut pyörät ovat myös pitkälti itse huollettavissa ja varaosia löytyy meidänkin valikoimasta reilusti. Ylläpitokulut eivät nekään pääse yllättämään ja jopa vakuutusten hinnat ovat nykyään monin paikoin huippuaikoja edullisemmat ja ennen kaikkea etukäteen helposti laskureilla laskettavissa.
Ja hei, mitä muuta saa kahdella tonnilla?

  • Sohvan
  • Kahden hengen lennot Thaimaahan
  • 26 tankillista bensaa
  • keskihintaisen harrastajan polkupyörän ja trikoot
  • 20 litraa miesten ”energisoivaa kosteusvoidetta” tunnetulta valmistajalta
  • Kaksi vuotta kuntosalijäsenyyttä

Tai sen prätkän. Eihän tässä ole oikeastaan edes valintaa...


 

Paljonko on paljon ajettu?


Ajokilometrejä ei kannata säikähtää vaikka niitä olisi 40, 60 tai 80 tuhatta. Tälläkin hetkellä Suomessa on myynnissä satoja yli 100tkm ajettuja pyöriä. Tärkeintä on kiinnittää huomiota siihen, miltä moottori kuulostaa ja miten se toimii. Iäkkäämmissä pyörissä voi olla vaikea todeta tärkeitä asioita, kuten noudatettua säännöllistä huoltoväliä ja tapaa, jolla pyörää on ajettu. Pyörien moottorit kuluvat näistä riippuen melko yksilöllisesti.
Kun puntaroit itsellesi sopivaa laitetta, selvitä tyyppiviat etukäteen ja tutustu käyttäjien kokemuksiin koneen kestävyydestä ja pyörän muista ominaisuuksista. Kysy foorumeilta muiden kokemuksista. Mieti omaa teknistä osaamistasi paljon ajetun pyörän riskejä vasten. Liikkeestä ostaessasi saat myös jonkinlaisen varmuuden sille, ettei pyörä heti leviä käsiin – ostathan mp-alan asiantuntijalta, jolla on myös tietyt vastuut myydyn ajoneuvon suhteen.


 

Mitä huomioida käytettyä ostaessa?

Käytetyn pyörän kaupassa on syytä muistaa, että yksityisiltä ostaessasi kuluttajansuojasi on merkittävästi heikompi kuin liikkeestä ostettaessa. Tämä noteerataan usein hinnoissa, mutta etenkin yksityisiltä ostettaessa kannatta riski tiedostaa ja perehtyä hieman pyörään, sen tekniikkaan ja tyyppivikoihin etukäteen.
Huomioitavia asioita:;

  • Huoltokirja: Onko pyörän määräaikaishuollot tehty ajallaan?
  • Kulutusosat (tulevat huoltotarpeet ja kustannukset näissä) Renkaiden pinta, ketjut ja rattaat, jarrupalat ja levyt, suodattimet. Edellämainittujen kaikkien osien täydellinen uusiminen voi jo yksistään maksaa tuhatkunta euroa, joten kuntokartoitus kannattaa tehdä
  • Nesteet: Tarkista, että moottoriöljyä on riittävästi ja tiedustele vaihtovälistä omistajalta. Jarruneste pitäisi vaihtaa 2-4 vuoden välein, tarkista viimeisin vaihtoajankohta samalla kun tarkistat jarru- ja kytkinnesteen tasot. Tumma väri saattaa näissä kertoa ongelmista.
  • Tarkista myös mahdolliset nestevuodot moottorin ympäriltä sekä etuputkien tiivisteiden yhteydestä
  • Sähköt: Tarkista vilkkujen ja valojen toiminta. Polttimoiden uusinta on helppoa, mutta sähkövikojen etsintä joskus työlästä.
  • Laakerit:
    • Ohjauslaakeri: Asetu etupyörän etupuolelle ja yritä voimakkaasti vetää pyörää itseäsi päin ja takaisin. Väljyyttä ei saisi tuntua
    • Tarkista mahdollinen väljyys myös takahaarukasta
    • Mistään laakereista ei saisi kuulua rohinaa
  • Koeajo
    • Tarkista jarrujen ja ohjainlaitteiden toiminta
    • Tarkista moottorin äänet ja tuntuma läpi kierrosalueen
    • Varmista ettei pyörä vietä kumpaankaan suuntaan
    • Tarkista iskunvaimentimien normaali toiminta
  • Vaikka puutteita olisi, monessa tapauksessa varaosat eivät ole kovinkaan kalliita. Voit etsiä hintoja ja saatavuuksia valikoimastamme täältä.

 

Okei, ostin pyörän kahdella tonnilla – paljonko maksaa varusteet?

Ajovarusteissa on yhtä paljon vaihtelua kuin pyörissäkin. Perusmallin toimivat MP-käyttöön tarkoitetut ajovarusteet (kypärä+takki+housut+hanskat+kengät) saat edullisimmillaan 400-500€:lla. Käytä pari sataa enemmän ja 700-800€ hintaluokkaan saa laatumerkkien hyviä varustesettejä merkittävästi paremmilla ominaisuuksilla. Varusteissa on se hyvä puoli että niitä voi päivitellä pikkuhiljaa parempiin oman tarpeen mukaan.
Ajovarustehankinta kannattaa kuitenkin aina tehdä ennen kuin hyppää pyörän selkään, sillä kyse on ennen kaikkea suojavarusteesta. Halpa perusmallin ajotakki suojaa kuitenkin paremmin kuin vanha farkkutakki tai vaikka hupparisi.
Kun pyöräkuume kuumottaa, käy samalla tutustumassa ajovarustetarjontaamme ja muista tarkistaa merkkikohtaisesta haustamme varaosien saatavuus tulevaan pyörääsi. Näin pääset paremmin kärryille ylläpitokuluista sekä esim. modifiointimahdollisuuksista.