Renkaanvaihto: renkaan irroitusKun irrotat renkaan itse ja tuot vanhan renkaan vanteineen meille vaihdettavaksi, saat uuden tilalle edullisesti ja nopeasti.. Seuraavassa opastamme kuinka irrotat ja kiinnität renkaan renkaanvaihtoa varten: Huom! Varmista ennen aloittamista, että sinulla on tarvittavat työkalut renkaan irrottamiseen. Tarvitset ainakin:
Renkaan vaihtamiseksi vanteelle käytetään yleensä rengaskonetta, joka löytyy jokaisesta Storm myymälästä. Tuo vanha rengas vanteineen meille, niin asennamme uuden kumin hetkessä vanhan tilalle. Hakukoneesta löydät pyörääsi sopivat renkaat helposti ja samalla näet myymälän varastotilanteen. Alla ohjeet renkaan irroittamiseksi vaihtoa varten. |
EturengasTue pyörä joko ripustaen tai etunostimella siten, että eturengas on ilmassa. Irrota etuakseli sopivalla avaimella. Joissain pyörämalleissa etuakselilla on erillinen lukitus/varmistus pultti. Jos epäröit, hanki pyörämallikohtainen korjauskäsikirja (löytyy täältä), jossa toimenpide on käyty läpi juuri oman pyörämallisi osalta.
|
Joissain pyörämalleissa myös jarrusatula on irrotettava, jotta rengas irtoaa helposti. Kiinnitä huomiota myös mahdollisiin mittarivaijerin kiinnityksiin. Tässä yhteydessä on helppo tarkistaa ja vaihtaa jarrupalat. Tuo vanha rengas vanteineen Stormille vaihdettavaksi! Kun rengas on vaihdettu vanteelle, kiinnitä käänteisessä järjestyksessä. Muista kiinnittää nopeusmittarin vaijeri sekä jarrusatula, mikäli tämä piti irroittaa. Kiristä etuakseli valmistajan määräämään momenttiin (momenttiavaimella). Momentti on määritelty yleensä pyörän käyttöohjeessa tai huoltomanuaalissa. |
Takarenkaan irroitusNosta pyörä tuelle tai käytä takanostinta, jotta saat painon pois takapäältä ja takarenkaan ilmaan. Avaa taka-akselin mutteri. (Joissain pyörämalleissa mutteri on varmistettu sokalla, joka täytyy poistaa ensin). Jos epäröit, hanki pyörämallikohtainen korjauskäsikirja (löytyy täältä), jossa toimenpide on käyty läpi juuri oman pyörämallisi osalta. Irrota taka-akseli kokonaan (Akselia voi naputella esim. kumivasaralla mutterin päästä, kun tämä on irrotettu) |
Työnnä rengasta eteenpäin, jotta pääset irrottamaan ketjut rattaalta. Joissain pyörämalleissa myös takajarrusatula on irrotettava. |
Vedä takarengas ulos haarukasta. Jätä takajarrusatula lepäämään siten, etteivät männät pääse vahingossa puristumaan yhteen. |
Irrota ratas ja vaimenninkumit (lähtevät yleensä vetämällä ulospäin) sekä toiselta puolelta mahdolliset soviteholkit. Kiinnitä huomiota miten päin ja millä puolella holkki sijaitsee. Jarrulevyjä ei tarvitse irrottaa. Tarkista vielä laakerien kunto. Ehjän laakerin tulee olla paikallaan tasapainotusta varten. Kuvan laakeri on käyttökelvoton. Tuo rengas vaihdettavaksi Stormille! |
Kun rengas on vaihdettu, asenna taka-akseli takaisin paikalleen. Muista rataspakka, tiivisteet ja holkit. Varmista että jarrusatula ja ketjut sopivat paikalleen. Kiristä seuraavaksi ketjut ja varmista että rengas on suorassa. Ketjujen kiristys ja suuntaus on toteutettu hieman eri tavalla eri pyörämalleissa. Alla on kaksi esimerkkiä. Kuvan Apriliassa on kiristinruuvi haarukan takapäädyssä ja suuntausmerkit näkyvät akselin etupuolen "ikkunassa" Kuvan Ducatissa on kiristysruuvi akselin etupuolella ja suuntausmerkit haarukassa. Varmista, että suuntausmerkit täsmäävät molemmilla puolilla, ketju on riittävän kireällä (tyypillisesti ketjun liikevara on 2-4 cm, mutta tämä vaihtelee pyörämalleittain ja on syytä tarkistaa ohjekirjasta). Kun ketjut on kiristetty, varmista että jarrusatula on paikallaan ja kiristetty (jos tämä piti irroittaa.) Kiristä taka-akseli oikeaan momenttiin momenttiavaimella ja lisää sokka mikäli tällainen oli paikallaan. Valmis! Ajele aivan ensimmäiset kilometrit erityisen varovasti sillä renkaat ovat varastoinnin jäljiltä vielä liukkaat.. |