EBC:n jarruille MURSKAVOITTO vertailussa
EBC vertasi omaa jarrupalaansa kulutuksenkestoa tyypilliseen kilpailevaan tuotteeseen edullisemmassa hintaluokassa.
Jarruosien tarkka testaaminen ei ole aivan yksinkertaista. Hallittavat voimat ovat suuria ja tarkkojen mittaustulosten saaminen edellyttää tarkkoja mittalaitteita. Testi päätettiin suorittaa puolueettoman Ison Britannian suurimman testaus ja sertifiointilaitoksen VCA:n (UK Vehicle Certification Agency ) testausinsinöörin tekemänä EBC:n omalla konekannalla. (Vertailutestiin valmistautuessa kävi ilmi että parhaimman mittatarkkuuden tuottavat laitteet löytyvät jo EBC:n omalta laadunvalvonta- ja tuotekehitysosastolta. )
Testissä dynamometriin asennettiin GSX-R 1300R pyörän 6-mäntäinen jarrusatula. Jarrulevynä kaikilla testatuilla paloilla oli käytössä sama EBC:n X-sarjan MD3058X levy. Testatut palamallit EBC:llä orgaaninen FA188 ja Double-H™ sintterimetallinen FA188HH. Verrokkipalana käytettiin Gold Frenin valmistamaa AD seoksella olevaa jarrupalaa mallinro 039.
Kaikille jarrupaloille ajettiin täysin sama testiohjelma. Ohjelma sisälsi 100 pysäytyksen sisäänajosyklin, 16 jarrutuksen suorituskykyä mittaavan testiajon sekä 16 jarrutuksen mittaisen jarrujen häipymistä mittaavan testiajon. Testiohjelma toistettiin kaksi kertaa.
Tarkat VCA:n julkaisemat testiraportit löydät sivun lopusta.
Yhteenvetona testissä mitattu kitkamateriaalin kuluminen:
EBC FA188 = kuluma prosentteina 0,55%
EBC FA188HH = kuluma prosentteina 0,70%
Gold Fren 039 = kuluma prosentteina 2,45%
Jarrupalojen kulumassa on siis selvästi havaittavissa oleva ero.
EBC:n jarrupalat kestävät samassa käytössä 2,5 - 3,5 pidempään kuin verrokkina käytetty Gold Fren 039!
Teknisen raportin testistä voit ladata täältä: http://www.ebcbrakes.com/Assets/VSP289425%20EFI%20Dyno%20test%20TR%20-%20Carbon%20TT.pdf